سرمایه‌باز، یک پیشنهاد کاربردی!

سرمایه‌باز و قدرت کنترل دیتا

آدانیک پس از چاپ کتاب‌های «بازآفرینی محصول» و «چگونه دنیا را تغییر دهیم؟» به تازگی نسخه الکترونیکی کتاب « کشف ظرفیت حقیقی سرمایه­‌باز » را منتشر کرده است. سرمایه باز که مفهومی برگرفته از بانکداری باز است اینگونه تعریف می‌­شود:

«ایده‌ای که بر اساس آن، مشتریان در همه حوزه‌های خدمات مالی قادرخواهند بود تا کنترل دیتای خود را به دست گیرند و از این رو امکان خلق راهکارهای مبتکرانه فراهم خواهد شد

این کتاب که بر اساس پژوهشی در بریتانیا تألیف و گردآوری شده است، رویکرد سرمایه‌باز را در مفاهیم صنعت، پس انداز، ثروت، مستمری، بیمه و فرآیند دریافت وام بررسی می‌کند. در بخش اول با عنوان «تصویر امروز سرمایه­‌باز» به هدف این کتاب که کشف پتانسیل واقعی سرمایه‌­باز است اشاره شده و همچنین آماری دقیق از کاربران بانکداری باز و چشم‌­انداز پیش­روی آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد:

«سرمایه باز می‌تواند کنترل را دوباره در دست مشتری قرار دهد، در عین اینکه سازمان‌ها را با ایجاد سهولت و آرامش در زندگی مالی مشتریان خود توانمندتر سازد»

در بخش دیگر این کتاب زیست بوم سرمایه‌باز مورد بررسی قرار گرفته است که به باور محققان کتاب، شکوفایی آن منجر به فعالیت شرکت‌های نوآور در کنار ارائه‌دهندگان خدمات مالی می‌شود.

«روش بهینه برای سرمایه باز اینچنین است که همه سازمانهایی که بر روی قطعه‌های مختلف این پازل کار می‌کنند، با هم برای تکمیل تصویر پازل نهایی همکاری داشته باشند.»

هری وبر براون مدیر نوآوری دیجیتال در تیسا

سرمایه‌باز

خلق ارزش برای مشتریان

تحقیقات انجام شده توسط محققان این کتاب نشان می­‌دهد بسیاری از مردم بریتانیا باور دارند که سرمایه‌باز می‌تواند که برای مشتریان ارزش ایجاد کند. البته چالش‌هایی نیز در این میان وجود دارد، زیرا نه تنها سازمان باید تغییراتی که سرمایه باز را امکان‌پذیر می‌کند به کار بندد، بلکه لازم است راهکارها و محصولاتی را که خروجی‌های خوب برای مشتریان ایجاد می‌کنند مورد توجه قرار دهد.

در فصل بعدی کتاب تأثیراتی که رویکرد سرمایه‌باز در صنعت ایجاد می‌کند، بررسی و معرفی می‌شوند. رویکرد سرمایه‌باز با فراهم کردن دسترسی آسان به داده‌ها، ابزارهای مدیریت مالی شخصی و قدرت بخشیدن به کاربران برای انجام کارهای بیشتر این تأثیرات را ایجاد کرده است.

در بخش بعدی کتاب این سؤال بنیادین مطرح شده است که: «چرا پس انداز کردن کار سختی برای مردم به حساب می آید؟» این پرسش در ادامه با یک نکته‌ی آموزشی همراه می‌شود:

« بسیاری از ما اطلاع دقیقی از میانگین هزینه‌های ماهانه‌مان نداریم. احتمالاً چندین کارت اعتباری و حساب جاری داریم که باید آنها را رصد کنیم. برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه جهت پس انداز، مشتریان باید یک چشم انداز واحد نسبت به همه حساب‌های خود و پس انداز‌های موجودشان داشته باشند.

در همین بخش است که چند راهکار سرمایه‌باز در حل کردن مسائل کلیدی مربوط به پس‌انداز مطرح می‌شود. ابزارهای بودجه‌بندی و پیش‌بینی، پس انداز کردن به صورت خودکار و تغییر خودکار محصول از جمله راهکارهای رویکرد سرمایه‌باز درباره‌ی مسائل مربوط به پس انداز هستند.

سرمایه‌باز

سرمایه‌ باز و مدیریت ثروت بهینه

در ادامه‌ی مطالب کتاب، راهکارهایی برای مدیریت ثروت بهینه بر اساس رویکرد سرمایه‌باز ارائه می‌شوند. به عقیده محققان کتاب، یکی از موانع سرمایه‌گذاری باور اشتباه مشتریان درباره توان سرمایه‌­گذاری خودشان است. از آنجا که مدیریت دقیقی روی هزینه‌های جاری و سرمایه‌های پراکنده صورت نمی­‌گیرد، امکان تعریف بودجه‌ی اختصاصی برای سرمایه‌گذاری مشتریان دشوار به نظر می‌رسد. از طرف دیگر تصور عمومی بر این است که سرمایه‌گذاری لزوماً می‌بایست با مبالغ بالا انجام شود. سرمایه‌باز اما با ارائه خدمات همگانی مدیریت ثروت، این آگاهی را افزایش می‌­دهد و همچنین مشتریان را برای انتخاب محصول مناسب برای سرمایه‌گذاری راهنمایی می‌کند.

سرمایه‌باز و مستمری بازنشستگان

راهکار سرمایه‌باز برای مسائل مربوط به مستمری که مورد برخی از بارنشستگان بریتانیایی قرار گرفته است، ارائه برنامه داشبورد بارنشستگی است. داشبورد بازنشستگی امکان یافتن و مشاهده تمامی پس انداز بازنشستگی مشتریان در طول حیاتشان را برای آنها فراهم کرده و چشم انداز کاملی از مستمری آینده که قابل سرمایه‌گذاری است را به آنها ارائه می‌کند.

سرمایه‌باز

سرمایه‌باز و بیمه‌نامه‌ها

مسئله‌ی دیگری که سرمایه‌باز راهکارهای مناسبی در مواجهه با آن دارد، چالش‌های مربوط به انتخاب و خرید بیمه‌نامه است. انبوه اطلاعاتی که پیش از انتخاب بیمه‌نامه و در زمان تنظیم قرارداد به مشتریان ارائه می‌شود، آنها را گیج و سردرگم می‌کند.

سرمایه باز با ارائه پیشنهاداتی از جمله تجمیع قراردادهای بیمه که به مشتریان اجازه می‌دهد تا جزئیات تمام بیمه‌نامه‌ها را یکجا ببینند و همچنین تمدید، تغییر و تعویض بیمه‌‌نامه‌ها به صورت خودکار انجام شود، این فرآیندها را تسهیل می‌کند.

از جمله موارد دیگری که در کتاب به آن اشاره می‌شود، تسهیل فرآیند دریافت وام از طریق رویکرد سرمایه‌باز است. مقایسه، ارزیابی و ارائه درخواست برای وام‌های گوناگون فرآیندی دشوار است که کارگزاران با آن مواجه هستند. سرمایه‌باز می‌تواند با افزایش شفافیت فرآیند دریافت وام، کاهش زمان این فرآیند و ایجاد اطمینان از بازپرداخت وام در این مسئله تأثیرگذار باشد.

سرمایه‌باز و کسب و کارها

سرمایه‌باز با بهبود دسترسی به داده‌ها و پرداخت‌ها، به بهتر شدن نرخ دریافتی کسب و کارهای کوچک از محصولات و خدماتشان کمک می‌کند و همچنین ترقی نرخ دریافت‌های مالی کسب و کارها برای محصولات و خدماتشان را فراهم خواهد کرد. سرمایه‌باز با حمایت از پرداخت‌های تجاری کسب و کارهای کوچک و تصمیمات آنها در مدیریت جریان نقدینگی فرصت‌های خوبی را برای بهینه‌سازی منابع آنها ایجاد می‌کند.

سرمایه‌باز

پایه‌گذاری بنیان سرمایه‌باز

بر اساس پژوهش انجام شده در این کتاب، با گذشت زمان مفهوم سرمایه‌باز مورد توجه حوزه‌های مختلف صنعت قرار گرفته است. اما فرآیند تغییر و همسو شدن کسب و کارهای بیشتر با مفهوم سرمایه‌باز نیاز به کسب اعتماد بیشتر و جلب رضایت سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه مالی دارد. در این بخش پنج عامل تأثیرگذار بر سرمایه‌باز عنوان شده و هر یک از آنها جداگانه بررسی شده‌اند. این پنج عامل عبارتند از:

۱. تعریف یک رویکرد منسجم برای به اشتراک گذاری داده‌های متنی

۲. تمرکز بر تبادل ارزش برای افزایش آگاهی و آموزش مصرف کننده

۳. پذیرش مقررات بیشتر به عنوان یک فرصت و فعال کننده کسب و کار

۴. از دلایل تجاری قانع کننده برای تغییر استقبال کنید

۵. دیجیتالی شدن ، گامی در مسیر سرمایه باز

چشم‌انداز سرمایه‌باز

اهمیت اساسی رویکرد سرمایه‌باز در نگاه پیش‌رو و نوآورانه‌ی آن نسبت به افق آینده‌ی صنعت مالی و مدیریت سرمایه ارائه می‌کند. آنچه این کتاب را خواندنی می‌کند، میل به تغییر در اقتصاد جهانی و تشکیل یک سامانه جامع تر و عادلانه‌تر مالی است.

شما می‌توانید کتاب «کشف ظرفیت حقیقی سرمایه‌­باز» را با تکمیل کردن فرم، از طریق لینک زیر دانلود کنید:


 


 

نویسنده: ارژنگ طالبی‌نژاد

میانگین آرا: 0 / 5. شمارش رای‌ها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *