پلک چیست؟

  • ابزار مانیتورینگ سامانه‌های بانکی است.
  • علاوه بر مانیتورینگ زیر ساخت سخت‌افزاری و شبکه، می‌تواند رفتار، ساختار و اطلاعات داخلی برنامه‌ها را هم کنترل کند
  • پلک امکان تعریف گزارش‌ها و نمودارهای متنوع را به راهر سامانه می‌دهد.
  • پلک می‌تواند در صورت بروز مشکل یا اتفاقی خاص در سامانه، راهبر را آگاه کند.
  • پلک این امکان را فراهم می‌کند که همه‌ی اطلاعات مرتبط با یک سامانه شامل اطلاعات تراکنش‌ها، الگو سیستم‌ها، خطاها و … به صورت یکپارچه برای تحلیل و گزارش‌گیری تجمیع شوند.

مزایای پلک برای بانک‌ها

  • مانیتورینگ منابع سرور:

مانیتور منابع و شبکه سیستم عامل ازجمله فضای دیسک، RAM، CPU  و کارت شبکه. این قابلیت به واحد پشتیبانی و زیرساخت بانک کمک می‌کند زمانبندی مناسبی برای پشتیبان‌گیری از داده‌های مهم در نظر بگیرد. همچنین کاربر ناظر را نسبت به مصرف بیش‌ از حد و غیر ضروری منابع که ناشی از پردازش‌های اضافی است آگاه می‌کند.

  • آگاهی از سلامت سرویس‌ها:

امکان مانیتورینگ زنده سیستم بر اساس فراخوانی آنلاین سرویس‌ها وجود دارد. این قابلیت، همچنین نیاز به فراخوانی دستی سرویس‌ها را از بین می‌برد.

  • آگاهی از زمان پاسخگویی سرویس‌ها:

بر اساس اطلاعات ثبت‌شده در لاگ‌ها زمان پاسخگویی سرویس‌های کاریز قابل مشاهده است. این قابلیت امکان ردگیری تغییرات در زمان پاسخگویی سرویس‌های زیرساختی یا بخش‌های گوناگون سیستم را فراهم می‌کند.

  • قابلیت مانیتورینگ سیستم‌های گوناگون به طور همزمان:

پلک این قابلیت را دارد که همزمان چندین سامانه را پایش کند. این قابلیت امکان توسعه‌ی مانیتورینگ در فازهای بعدی را فراهم می‌کند.

قابلیت‌های اصلی سامانه پلک

مدیریت کاربران

  • امکان تعریف سطح دسترسی‌های گوناگون admin, editor, viewer
  • اتصال به اکتیو دایرکتوری و تأیید هویت کاربران با این سرویس
  • امکان گروه‌بندی کاربران

بررسی سلامت

  • امکان مشاهده سلامت سرویس‌ها. هر 5 دقیقه یک درخواست از پیش تعریف شده را اجرا کرده و موفقیت یا عدم موفقیت به همراه کد پاسخ سرویس نمایش داده می‌شود.
  • نمایش لیست خطاها برای شناسایی بهتر خطاهای رخ داده.

گزارش کلی و سریع برای NOC

  • دسترسی سریع برای واحد NOC
  • نمایش نام سرویس و شماره پورت
  • در مقابل هر سطر تعداد کل درخواست‌های بازه 5 دقیقه اخیر محاسبه شده و در صورت وجود خطا، درصد آن محاسبه می‌گردد. در صورت افزایش درصد خطا سطر مربوطه تغییر رنگ می‌یابد. نمایش وضعیت در سه سطح نرمال (سبز)، هشدار (نارنجی از 20 تا 50 درصد) و بحرانی (قرمز از 50 بیشتر) است.
  • امکان مرتب‌سازی بر اساس هرکدام از فیلد‌ها

مشاهده‌ی لاگ HA

  • مشاهده لاگ HA سرور کاریز و اطلاعات جزئی‌تر شامل وضعیت سرویس‌ها، زمان پاسخگویی و خطای سرویس
  • امکان مشاهده وضعیت سرویس‌های کانال‌های مختلف تعریف شده روی سامانه کاریز
  • امکان فیلتر بر اساس ویژگی‌های مختلف

تحلیل وضعیت سیستم

  • تحلیل لاگ سامانه
  • دسته‌بندی درخواست‌های موفق و ناموفق
  • تحلیل درخواست‌ها بر اساس کد خطای ۴۹۹ و timeout
  • نمودار زمان پاسخگویی سرویس‌ها
  • امکان گروه‌بندی بر اساس سرویس و زمان
  • مشاهده حجم دیتای سرویس‌ها در زمان
  • شمارش درخواست‌های POST و GET

وضعیت پورت‌های سیستم

  • مشاهده وضعیت پورت‌های کاریز
  • مشاهده‌ی مدت زمان پاسخگویی شبکه‌ای پورت‌ها

وضعیت سرور HA

  • مانیتورینگ وب‌سرویس (HA) کاریز
  • مشاهده‌ی مدت زمان پاسخگویی درخواست‌ها
  • مشاهده‌ی تعداد درخواست‌‌های در حال پاسخگویی یا در انتظار

وضعیت دیتابیس

  • مشاهده‌ی وضعیت دیتابیس MySQL بر اساس کوئری‌های select , insert , update
  • مشاهده‌ی درخواست‌های کند (slow query)
  • مشاهده‌ی open file ها

وضعیت منابع سرور

  • مشاهده‌ی وضعیت منابع سیستم
  • مشاهده‌ی درخواست‌های ورودی و خروجی به سیستم
  • مشاهده‌ی فضای دیسک و RAM‌ و CPU

فرستادن اعلان و ایمیل

  • امکان فرستادن ایمیل یا پیامک برای یک فرایند خاص