حساب کتاب چیست؟

  • حساب کتاب سامانه مدیریت مالی شخصی متصل به حساب‌های بانکی است. تراکنش‌های کاربر را از بانک دریافت و به صورت خودکار دسته‌بندی می‌کند و از رفتار کاربر و سایر مشتریان یادگیری حاصل می‌کند.
  • تحلیل هزینه و درآمد کاربر را به صورت نمودارهای متنوع گرافیکی نمایش می‌دهد.
  • به کاربر اجازه می‌دهد برای خود بودجه تعریف کند و پیش از اتمام بودجه به او هشدار می‌دهد.
  • حساب کتاب امکان دریافت تراکنش‌های سایر بانک‌ها و خریدهای نقدی را دارد.
  • ابزاری برای اعتبار سنجی مشتریان است.

لینک‌های عملیاتی حساب کتاب

لینک‌های عملیاتی حساب کتاب

مزایای حساب کتاب برای بانک‌ها

  • تقویت برند:

با توجه به جدید بودن این مفهوم در بانک‌های ایرانی، هم اکنون این فرصت فراهم است که بانک با راه‌اندازی این سرویس و معرفی موثر آن به مشتریان، پیشرو بودن برند خود در ارایه سرویس­‌های متمایز و نوآورانه در حوزه بانکداری مدرن را در اذهان تقویت کند.

  • تقویت ارتباط با مشتری:

به طور معمول مشتریان تنها زمانی به شعبه بانک یا سامانه بانکداری اینترنتی مراجعه می‌کنند که قصد انجام عملیات بانکی را داشته باشند. با افزوده شدن سامانه مدیریت مالی شخصی، ارتباط مشتری با بانک وارد حوزه جدیدی می‌گردد. مشتری برای برنامه ریزی مالی زندگی روزمره خود، در فاصله‌های کوتاه به این سامانه مراجعه می‌کند و مدت زمان بیشتری را در ارتباط با بانک می‌گذراند. و این امکان فراهم می‌گردد که ارتباط دوطرفه نزدیک تری با مشتری برقرار گردد.

  • جذب منابع:

هنگامی که مشتری برای نگهداری حساب و کتاب مالی شخصی خود به این سیستم عادت کند، ترجیحش بر این خواهد بود که بخش بیشتری از عملیات مالی روزانه خود را از طریق کارت بانکی مرتبط با این سیستم انجام دهد تا بخش بیشتری از عملیات حسابداری شخصی‌اش به طور خودکار توسط سیستم انجام شود و نیاز به ثبت دوباره اطلاعات در یک برنامه حسابداری نداشته باشد.

  • قابلیت جدید و ویژه موبایل بانک و اینترنت بانک:

سامانه حساب‌کتاب می‌تواند علاوه بر ارائه به صورت یک سامانه مستقل با ارائه سرویس به دیگر سامانه‌های بانک مثل موبایل‌ بانک و اینترنت بانک، یک قابلیت جدید و متمایز به آنها بیفزاید.

  • داده کاوی:

با افزوده شدن اطلاعات مربوط به دسته‌بندی و نوع تراکنش‌های مالی مشتریان به صورت‌حساب بانکی آنها، این امکان فراهم می‌شود که بانک تحلیل بهتری از رفتار مالی مشتریان داشته باشد و در نتیجه امکان اعتبار سنجی و خوشه‌بندی بهتر مشتریان فراهم می‌گردد.

  • فروش محصولات بیشتر:

با خوشه‌بندی مشتریان براساس داده‌های مخزن داده حساب کتاب، این امکان برای بخش بازاریابی و طراحی محصولات بانک فراهم می‌شود که با شناخت دقیق‌تر از سبک زندگی مشتریان، محصولاتی خاص و منطبق با نیازهای آنها طراحی و ارایه کنند و پیشنهاد ارایه خدمت یا محصول را در زمانی درست (در زمانی که مشتری به آن نیاز دارد) به وی ارایه کنند.

  • جذب وفاداری مشتریان:

با تکیه مشتریان بر بانک به عنوان مشاور مالی شخصی در حوزه بانکداری خرد، وفاداری بلند مدت تری در مشتری نسبت به بانک ایجاد می‌شود. از سوی دیگر این سیستم با کمک به مشتری در نظم بخشیدن به بودجه خود و رسیدن به اهداف مالی، نگرشی مثبت نسبت به بانک به عنوان کارگزار مالی دلسوز و دانا در مشتری ایجاد می‌کند.

قابلیت‌های اصلی سامانه حساب کتاب

  • دریافت داده‌های تراکنش‌های مشتری از منابع مختلف

ماجول importer حساب کتاب با واکاوی داده‌­ها از منابع مختلف بانکی (حساب، کارت) در بازه‌­های زمانی مشخص، کار تجمیع و تلخیص و تکمیل و پاک­سازی، و ذخیره در پایگاه داده را انجام می­‌دهد.

  • امکان دسته‌بندی خودکار تراکنش‌ها

سامانه حساب کتاب سعی می‌کند تعداد هر چه بیشتری از تراکنش‌ها را بر اساس پارامترهایی مثل نوع تراکنش، اطلاعات پذیرندگان شناخته شده، دسته‌بندی سایر کاربران سامانه و قوانین تعریف شده توسط خود کاربر دسته‌بندی کند یا برچسب کند.

  • دسته‌بندی و برچسب گذاری تراکنش‌ها توسط کاربر

کاربر می‌تواند برای هر یک از تراکنش هایش یکی از دسته‌های از پیش تعریف شده (مانند قبض، خوراک، پوشاک و …) را انتخاب کند. علاوه بر این کاربر می‌تواند به هر تراکنش یک یا چند برچسب از برچسب‌های تعریف شده توسط خودش بزند.

  • نمودارهای تحلیلی

گزارش‌های مختلف به همراه انواع نمودار کیکی (دایره­ای)، خطی، میله‌­ای، میله‌­ای تجمیعی، تراز، و ابری امکان بررسی جنبه‌های مختلف درآمد و هزینه‌ها را به کاربر می‌دهد.

  • بودجه بندی

مشتری می‌­تواند برای هرکدام از دسته‌بندی‌­های دریافت و پرداخت خود بودجه­‌ی سالانه، فصلی، یا ماهانه‌­اش را تعیین کند. سیستم درصد تحقق بودجه‌­ی هریک از دسته‌­ها را به کاربر نشان می‌­دهد و نمودار انحراف از بودجه را (نسبت به تاریخ جاری) برایش رسم می­‌کند. در صورت گذشتن یک بودجه از حدی مشخص (که توسط کاربر قابل تنظیم است)، سیستم به طور خودکار هشداری برای وی می‌فرستد.

  • امکان شکستن تراکنش‌های نقدی مرکب

گاهی یک واریز یا برداشت بانکی خود شامل چند درآمد یا هزینه کاربر است. مثل وقتی که یک برداشت نقدی برای چند خرید از دسته‌های مختلف استفاده شده یا یک واریز نمایانگر حقوق و کارانه و دریافت طلب باشد. در این حالت کاربر می‌تواند با شکستن این تراکنش برای هر جز آن دسته‌بندی و برچسب گذاری جداگانه انجام دهد.

  • امکان وارد کردن تراکنش‌­های سایر بانک‌ها

کاربر می‌تواند تراکنش‌های سایر بانک‌ها را با وارد کردن فایل اکسل صورتحساب دریافتی از اینترنت بانک آنها در حساب کتاب وارد کند. دسته‌بندی خودکار بر این تراکنش‌ها هم اعمال می‌شود.

  • افزودن تراکنش دستی

کاربر می­‌تواند تراکنش­‌های غیر بانکی خود را به سیستم اضافه کند. به این ترتیب نیازی به ثبت داده‌های مالی خود در دو مکان مختلف را نخواهد داشت و این سامانه مرجع یکتای او برای ثبت داده‌های مالی خواهد بود.‌