کوآپ

دومین دوره همکاری آدانیک با کوآپ دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دوره سوم کوآپ دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بهمن ماه 1400 با استقبال صنایع پیشگام در حوزه فناوری برگزار شده است . به گفته روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دوره کارشناسی کارورزانه یا کوآپ، ترکیبی از آموزش آکادمیک در دانشگاه و کار در صنعت بشمار می‌رود و چندین سال است که در دنیا به صورت موفقیت آمیز درحال برگزاری است.

از اهداف این فعالیت می­‌توان به افزایش اثربخشی آموزش دانشگاهی با به کارگیری مفاهیم آموخته شده در عمل، ارتقاء توان اشتغال‌پذیری دانشجویان و بهبود موقعیت‌های شغلی بلافاصله بعد از فراغت از تحصیل، ایجاد انگیزه در دانشجویان برای یادگیری دروس دانشگاهی در تعامل با واحدهای صنعتی، آماده‌سازی دانشجویان برای حضور موثر در صنعت، افزایش ماندگاری و اثربخشی دانشجویان در داخل کشور، تفکیک بازه‌های تحصیل و کار دانشجویان با هدف پیشگیری از تأثیرات منفی متقابل و افزایش قدرت کارآفرینی دانشجویان از طریق کسب تجربه دنیای واقعی صنعت اشاره کرد.

آدانیک در دومین دوره همکاری خود با کوآپ برای ایجاد ارتباط دانشگاه با صنعت و توسعه مهارت­های فردی،  در حال ارتباط و گفتگو با افراد متقاضی است. این دانشجویان با انگیزه و مستعد در معارفه­‌های حضوری و آنلاین مورد ارزیابی قرار گرفته و با توجه به توانایی و مهمتر از آن علاقمندی که دارند در تیم‌های مختلف پذیرفته شده و مشغول به کار می‌شوند.

آدانیک امیدوار است که ارتباط شکل گرفته در قالب این طرح با دانشجویان شرکت کننده در دوره به شکل طولانی مدت بوده و پس از فارغ التحصیلی نیز باقی بماند.

کوآپ

خانم سیما لبیبی، مدیر منابع انسانی آدانیک در خصوص این همکاری و اهمیت ایجاد شرایط کار برای فارغ التحصیلان اینگونه توضیح می­‌دهد:

« یکی از ایده‌هایی که همیشه جهت ارتباط دانشگاه با صنعت مطرح بوده، ایده کارآموزی با هدف درگیرشدن محصلین با کار واقعی بوده است. اما دوره‌های روتین کارآموزی تعریف شده به علت زمان کم که معمولاً در تابستان و به شکلی‌ اجباری برگزار می‌­شوند، سابقه خوبی ندارند. بیشتر این دوره‌ها به شکل فرمالیته برگزار می‌شوند و نه برای دانشجو و نه شرکت‌ها منافعی ایجاد نمی‌کند. اما در دوره کوآپ تلاش برای رفع موانع همکاری و ایجاد شکلی از رابطه‌­ی بُرد-بُرد باعث شده است تا متقاضیان برای دوره‌­ی طولانی­‌تری در دو دوره‌­ی هفت­‌ماه از درس فراغت داشته و فرصت داشته باشند تا کار واقعی را لمس کنند. یادگیری‌هایی که در این دوره اتفاق می‌افتد عمیق‌تر و کاربردی تر است و علاوه بر مسائل فنی موجب ارتقای شایستگی‌های ارتباطی، تجربه کار تیمی و بهبود درک از فضای کسب و کار می‌گردد.»

کوآپ

لبیبی با اشاره به تجربه‌­های شخصی خود از زمان تحصیل، می‌­افزاید:

«در زمان ما دانشگاه و اساتید با کار کردن دانشجویان موافقت چندانی نداشته و در بسیار موارد مسیر را برای انجام اینگونه فعالیت‌­ها دشوار می­‌کردند چون این نگرانی وجود داشت که در صورت مشغول شدن به کار افراد انگیزه خود را از ادامه تحصیل از دست بدهند. اما خوشبختانه امروز در برخی دانشگاه‌ها این شرایط تغییر کرده و این پذیرش حاصل شده است که قرار گرفتن دانشجویان در محیط واقعی می تواند منجر به توسعه افراد شده و راه یادگیری را هموارتر کند.»

وی این نکته را در خصوص همکاری آدانیک با کوآپ حائز اهمیت می‌­داند که برخی از همکاران قدیمی و حتی مدیران امروز آدانیک در گذشته به شکل کارآموز کار را شروع کرده و به مرور با افزایش تجربه و پشتکاری که داشته‌اند و بهره‌گیری از خلاقیت و نوآوری خود در شرکت مانده و پس از پایان تحصیل به مراتب بالاتری دست پیدا کرده­‌اند:

«دوره‌­ی اول همکاری با کوآپ فراتر از انتظار ما بود. بچه‌ها با تجربه کار واقعی و مثل یک عضو گروه مسئولیت گرفته و نسبت به این مسئولیت پاسخ­گو بوده‌اند و امیدواریم بعد از دوره هم همکاری ما با این افراد ادامه پیدا کند. در دوره‌­ی دوم کوآپ نیز با انگیزه بیشتری شرکت کرده‌­ایم. امروز با حمایت دانشگاه فرصت خوبی فراهم شده تا همکاران علاقه­‌مند در تیم­‌های آدانیک به متقاضیان تازه وارد انتقال تجربه کرده و این متقاضیان پس از هفت ماه و بازگشت به دانشگاه با آگاهی بیشتر مسیر آینده حرفه‌ای خود را انتخاب کنند.»

 


 

تهیه و تنظیم: ارژنگ طالبی‌نژاد
 

 

میانگین آرا: 3.5 / 5. شمارش رای‌ها: 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *