دوره سوم کوآپ دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بهمن ماه 1400 با استقبال صنایع پیشگام در حوزه فناوری برگزار شده است . به گفته روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دوره کارشناسی کارورزانه یا کوآپ، ترکیبی از آموزش آکادمیک در دانشگاه و کار در صنعت بشمار میرود و چندین سال است که در دنیا به صورت موفقیت آمیز درحال برگزاری است.
از اهداف این فعالیت میتوان به افزایش اثربخشی آموزش دانشگاهی با به کارگیری مفاهیم آموخته شده در عمل، ارتقاء توان اشتغالپذیری دانشجویان و بهبود موقعیتهای شغلی بلافاصله بعد از فراغت از تحصیل، ایجاد انگیزه در دانشجویان برای یادگیری دروس دانشگاهی در تعامل با واحدهای صنعتی، آمادهسازی دانشجویان برای حضور موثر در صنعت، افزایش ماندگاری و اثربخشی دانشجویان در داخل کشور، تفکیک بازههای تحصیل و کار دانشجویان با هدف پیشگیری از تأثیرات منفی متقابل و افزایش قدرت کارآفرینی دانشجویان از طریق کسب تجربه دنیای واقعی صنعت اشاره کرد.
آدانیک در دومین دوره همکاری خود با کوآپ برای ایجاد ارتباط دانشگاه با صنعت و توسعه مهارتهای فردی، در حال ارتباط و گفتگو با افراد متقاضی است. این دانشجویان با انگیزه و مستعد در معارفههای حضوری و آنلاین مورد ارزیابی قرار گرفته و با توجه به توانایی و مهمتر از آن علاقمندی که دارند در تیمهای مختلف پذیرفته شده و مشغول به کار میشوند.
آدانیک امیدوار است که ارتباط شکل گرفته در قالب این طرح با دانشجویان شرکت کننده در دوره به شکل طولانی مدت بوده و پس از فارغ التحصیلی نیز باقی بماند.
خانم سیما لبیبی، مدیر منابع انسانی آدانیک در خصوص این همکاری و اهمیت ایجاد شرایط کار برای فارغ التحصیلان اینگونه توضیح میدهد:
« یکی از ایدههایی که همیشه جهت ارتباط دانشگاه با صنعت مطرح بوده، ایده کارآموزی با هدف درگیرشدن محصلین با کار واقعی بوده است. اما دورههای روتین کارآموزی تعریف شده به علت زمان کم که معمولاً در تابستان و به شکلی اجباری برگزار میشوند، سابقه خوبی ندارند. بیشتر این دورهها به شکل فرمالیته برگزار میشوند و نه برای دانشجو و نه شرکتها منافعی ایجاد نمیکند. اما در دوره کوآپ تلاش برای رفع موانع همکاری و ایجاد شکلی از رابطهی بُرد-بُرد باعث شده است تا متقاضیان برای دورهی طولانیتری در دو دورهی هفتماه از درس فراغت داشته و فرصت داشته باشند تا کار واقعی را لمس کنند. یادگیریهایی که در این دوره اتفاق میافتد عمیقتر و کاربردی تر است و علاوه بر مسائل فنی موجب ارتقای شایستگیهای ارتباطی، تجربه کار تیمی و بهبود درک از فضای کسب و کار میگردد.»
لبیبی با اشاره به تجربههای شخصی خود از زمان تحصیل، میافزاید:
«در زمان ما دانشگاه و اساتید با کار کردن دانشجویان موافقت چندانی نداشته و در بسیار موارد مسیر را برای انجام اینگونه فعالیتها دشوار میکردند چون این نگرانی وجود داشت که در صورت مشغول شدن به کار افراد انگیزه خود را از ادامه تحصیل از دست بدهند. اما خوشبختانه امروز در برخی دانشگاهها این شرایط تغییر کرده و این پذیرش حاصل شده است که قرار گرفتن دانشجویان در محیط واقعی می تواند منجر به توسعه افراد شده و راه یادگیری را هموارتر کند.»
وی این نکته را در خصوص همکاری آدانیک با کوآپ حائز اهمیت میداند که برخی از همکاران قدیمی و حتی مدیران امروز آدانیک در گذشته به شکل کارآموز کار را شروع کرده و به مرور با افزایش تجربه و پشتکاری که داشتهاند و بهرهگیری از خلاقیت و نوآوری خود در شرکت مانده و پس از پایان تحصیل به مراتب بالاتری دست پیدا کردهاند:
«دورهی اول همکاری با کوآپ فراتر از انتظار ما بود. بچهها با تجربه کار واقعی و مثل یک عضو گروه مسئولیت گرفته و نسبت به این مسئولیت پاسخگو بودهاند و امیدواریم بعد از دوره هم همکاری ما با این افراد ادامه پیدا کند. در دورهی دوم کوآپ نیز با انگیزه بیشتری شرکت کردهایم. امروز با حمایت دانشگاه فرصت خوبی فراهم شده تا همکاران علاقهمند در تیمهای آدانیک به متقاضیان تازه وارد انتقال تجربه کرده و این متقاضیان پس از هفت ماه و بازگشت به دانشگاه با آگاهی بیشتر مسیر آینده حرفهای خود را انتخاب کنند.»
تهیه و تنظیم: ارژنگ طالبینژاد
میانگین آرا: 3.5 / 5. شمارش رایها: 2