کپی‌لفت

کپی‌لفت در مبارزه با کپی‌رایت!

کپی‌لفت علیه کپی‌رایت!

از زمان مطرح شدن مفهوم کپی رایت و وضع قوانین سخت‌گیرانه‌‌‌ی مربوط به آن، بسیاری از دعاوی حقوقی بر سر مالکیت تولیدات انحصاری بی‌نتیجه مانده یا به جلسات طولانی و خسته ‌کننده دادگاهی منجر شده‌اند.

کپی رایت (copy Right) یا حق نشر و تکثیر، سال­هاست که به عنوان یک مفهوم حقوقی در راستای رعایت و حمایت از مالکیت معنوی توسط سازمان مالکیت فکری جهانی ارائه شده است. آثاری که می‌توانند توسط قوانین حق تکثیر یا کپی رایت محافظت شوند عبارتند از نقاشی، آثار ادبی، تئاترها، عکس‌ها، فیلم‌ها، نرم افزارها، ، لوگو، رنگ لوگو، شعار منحصر به فرد لوگو، دستور پختی خاص و هر آن چیزی به صورت انحصاری در اختیار برند یا کسب و کاری قرار گرفته است. سال‌ها بعد مفهوم کپی‌لفت در مبارزه با انحصار پدید آمده از قوانین کپی رایت مطرح شد.

کپی‌لفت، راهی برای رهایی

COPYLEFT: ALL WRONGS RESERVED

کلمه کپی‌لفت اولین‌بار در سال ۱۹۷۶ توسط لی‌چنگ وان در نسخه‌ای جمع‌وجور از زبان بیسیک استفاده شد. این زبان بسیار سبک بود و کمتر از سه کیلوبایت حجم داشت . هدف لی این بود که برنامه‌نویسان دیگر بتوانند بدون محدودیت تاینی بیسیک را بهبود دهند و روی پردازنده‌های دیگر اجرا کنند. به همین دلیل هم این زبان بسیار پرکاربرد شد.

کپی‌لفت یک روش و مفهوم عام است که برای تضمین آزادی انتشار یک اثر خلاق (مانند کتاب و موسیقی و نرم‌افزار) به کار می‌رود. کپی‌لفت از قانون کپی‌رایت استفاده می‌کند تا اطمینان یابد اجازه نسخه‌برداری و ویرایش یک اثر برای همگان محفوظ می‌ماند و هیچ شخصی اجازه ندارد حق ویرایش و نسخه‌برداری را از دیگر افراد سلب کند. کپی‌لفت یک مفهوم عام است و پیاده‌سازی‌های مختلفی از این مفهوم در قالب اجازه‌نامه‌های مختلف پدید آمده‌اند.

 


تهیه و تنظیم: ارژنگ طالبی‌نژاد
منبع: راه پرداخت

میانگین آرا: 0 / 5. شمارش رای‌ها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *