مدیریت تغییرات

مدیریت تغییرات، چگونه دنیا را تغییر خواهد داد؟

آیا می­‌خواهید دنیا را تغییر دهید؟

کتاب «چگونه دنیا را تغییر دهیم؟ مدیریت تغییرات 3،0» به قلم یورگن آپلو و با ترجمه­‌ی علی حاجی‌­زاده مقدم به همت شرکت مهندسی آدان نیک افراز منتشر شده است. این کتاب با اجازه و تایید نویسنده و رعایت حقوق معنوی ترجمه و منتشر شده است.

در دیباچه­ کتاب آمده است: «شکي نيست که دنيا نياز به تغيير دارد. وقتي به سياره­‌ی کوچک­مان نگاه مي‌­کنيم، مي­‌بينيم که نژاد بشر مجموعه­‌ای از سازمان­ها ايجاد کرده که به طور روزافزوني افرادی را که در آن کار می‌­کنند دلسرد می‌کنند و کسانی را که کار براي­شان انجام می‌­شود نااميد می‌­سازند. نسل جوانی که وارد بازار کار می‌شود به طور فزاينده­‌ای با جهانی توخالی و بدون معنی واقعی روبرو می‌­شود.»

مدیریت تغییرات

یورگن آپلو

این کتاب شامل پنج فصل و نتیجه‌­گیری است که به ترسیم چالش­‌ها و فراز و فرودهای پیش­ روی مدیران و کارمندان در مواجهه با مشکلات سازمانی می‌­پردازد. یورگن آپلو در مقدمه این کتاب می­‌نویسد:

 سوالی که خيلی‌ها شايد داشته باشند اين است: چطور با مشکلات سازماني که در آن هستم سر و کله بزنم؟ من از کارم خوشم می‌آيد، ولی کارهايی را که مديريت سازمان انجام می‌­دهد دوست ندارم. چکارش کنم؟

جواب ساده است. شما سه گزينه داريد:

1. ناديده بگيريدشان. تغيير دادن سازمان­‌ها خيلی کار سختی است. اگر توان و طاقت يادگرفتن اين­که چطور بايد يک تغيير دهنده بود را نداريد، شکايت کردن درباره‌ی مشکلات را متوقف کنيد. سازمان را همان­طور که هست بپذيريد و از نقاط مثبت کارتان لذت ببريد. در اين صورت می‌توانيد خواندن اين متن را همين­جا متوقف کنيد.

2. از کارتان استعفا دهيد. تنها دليل اينکه سازمان­های بد وجود دارند اين است که مردم به کار در آن­ها ادامه می‌دهند. با يافتن يک جاي بهتر، شما به دنيا هم لطف می‌کنيد. به سازمان­های ناجور هم با کار نکردن براي­شان کمک کنيد که بهتر شوند.

3. درباره‌ی مديريت تغييرات بياموزيد. بيشتر مردم در اثر گذاری بر ديگران و تغيير دادن سازمان­‌ها ضعف دارند. ولي اگر شما در اين­باره جدي هستيد، می‌توانيد بياموزيد که چطور به شکل موثرتری يک تغيير دهنده شويد.

در فصل اول این کتاب با عنوان «از شکست تا شیدایی»، درباره شکل تغییر موقعیت، بررسی مانیفست چابک سخن به میان می‌آید. همچنین با مرور بخشی از کارنامه‌­ی شخصی نویسنده، چشم­‌اندازی از روش مدیریت تغییرات ارائه می‌­شود. نویسنده در این بخش درک چهار جنبه­‌ی مدیریت تغییرات را حائز اهمیت می­‌داند:

 اول: با سيستم برقص

يک شبکه‌­ی اجتماعی، پيچيده و سازگاري­پذير است [Mitchell 2009]. شبکه با کارهای شما سازگار می‌­شود، و شما هم بايد با شبکه سازگار شويد. اين کار مانند رقصيدن با سيستم است. کسي که درباره­‌ی پيچيدگی فکر کرده باشد می‌فهمد که تغييرات به ندرت از يک مسير سر راست پيروي می‌کنند، و معمولاً مسيرشان دشوار و سنگلاخ است.

دوم: به افراد اهميت بده

يعنی درک اين­که آدم­ها سخت­ترين بخش يک سيستم اجتماعی هستند، و با هم فرق دارند. هيچ روش يکپارچه­‌ای که به همه بخورد وجود ندارد. اغلب اوقات هم اين­که از آدم­‌ها درخواست کنيم تغيير کنند اثري ندارد. تنوع چيزی است که باعث می‌­شود سيستم­‌های پيچيده کار کنند، و به همين دليل وقتی با آدم­ها سر و کار داريم به روش­های متنوع نياز داريم.

سوم: شبکه را برانگيز

فهميدن اين­که چطور رفتارها در يک سيستم پيچيده منتشر می‌شوند. اين در يک شبکه‌­ی اجتماعی به آدم­ها و رفتارهاي متقابل­شان مربوط می‌شود. رفتارها مثل ويروس منتشر می‌­شوند، و برانگيختن شبکه­‌ی اجتماعي می‌­تواند بر مقاومت دربرابر تغيير غلبه کند و کل سازمان را تغيير دهد.

چهارم: محيط را تغيير بده

افراد معمولا خودشان را درچارچوب يک محيط سازماندهی می‌کنند. محيط مشخص می‌کند که سيستم چطور می‌­تواند خودش را سازماندهی کند، و شما ممکن است بتوانيد محيط را انگولگ کنيد. از آنجا که رفتار افراد به محيط­ آنها وابسته است، با تغيير محيط افراد را تغيير می‌­دهيد

مدیریت تغییرات

اَبَر-مدل مدیریت تغییرات

در همین راستا یورگن آپلو، نسخه‌­ی اَبَر-مدل مديريت تغييرات 3.0 خود را نیز ارائه می‌­دهد:

من به آن اَبَر-مدل می‌گويم، چون شامل چند مدل شناخته شده­‌ی کوچک­تر براي تغيير است، که هر کدام به يکی از جنبه‌­هايی که من اشاره کردم می‌­پردازند. اين متد موهيتو است که در مديريت تغييرات به­‌کار گرفته شده است.

با سيستم برقص – با استفاده از مدل  بابک (برنامه‌­ريزی/ اجرا/ بررسي/ کنش)

به آدم­ها اهميت بده – با استفاده از مدل آمدتت (آگاهی/ ميل/ دانش/ توانايی/ تقويت)

شبکه را برانگيز – با استفاده از مدل منحنی سازگاری

محيط را تغيير بده – با استفاده از مدل پنج شين (شفافيت اطلاعات/ شناسه/ شوق‌­آورها/ شالوده/ تشکيلات)

 

آپلو در توضیح این اَبَر-مدل خود این نکته را نیز اضافه می­‌کند:

«وقتی شما اين اَبَر-مدل را درک کنيد، برای تلاش در تربيت افرادی چابک­تر، آموخته‌­تر، با همکاری بيشتر، يا (اگر از يک چالشِ حسابي خوش­تان مي‌­آيد) مشتاق­‌تر به اجراي يک سرود دسته جمعی آماده خواهيد بود.»

 

می­‌توانید نسخه­‌ی کامل این کتاب را از طریق لینک زیر مطالعه کنید:

دانلود کتاب چگونه دنیا را تغییر دهیم

 


 

تهیه و تنظیم: ارژنگ طالبی‌نژاد

میانگین آرا: 0 / 5. شمارش رای‌ها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *