ضرورت چابکی در جهان بدون قطعیت/ گفت و گو با علی حاجی‌زاده مقدم مدیر عامل آدانیک

علی حاجی‌زاده مقدم، مدیر عامل آدانیک به تازگی گفت و گویی داشته است با ماهنامه عصر تراکنش و درباره زندگی، کار و فعالیت‌های خود در صنعت مالی نکاتی را مطرح کرده است. در ادامه قسمت‌هایی از این مصاحبه را به نقل از عصر تراکنش می‌خوانید:

عصر تراکنش ۶۶: علی حاجی‌زاده ‌مقدم را می‌توان یکی از مدیران جوان و حرفه‌ای صنعت بانکی کشور دانست که در طول تمام فعالیت خود در این صنعت، یک شخصیت آرام، بی‌حاشیه و دارای ایده بوده است. فردی که تاکنون از او رفتار هیجانی در صنعت دیده نشده، ولی جزو مدیرانی است که در بسیاری از مسائل، دیدگاه و نگاه دارد و از معدود افرادی است که اگر درباره مسئله‌ای دیدگاهی نداشته باشد، صراحتاً آن را بیان می‌کند؛ رفتاری که شاید امروزه در کمتر فرد یا مدیری دیده می‌شود. حاجی‌زاده ‌مقدم که از سال ۱۳۹۵ مدیرعامل شرکت «آدانیک» است، به مفهوم چابکی اعتقاد زیادی دارد و بر این عقیده است که امروزه چابکی در کسب‌وکارها اهمیت زیادی دارد و رمز آن نیز در تفویض اختیار است.

او می‌گوید هیچ راهی نداریم جز اینکه انسان‌ها را با دید انسانی ببینیم و به تک‌تک آدم‌ها اهمیت بدهیم. در گفت‌وگویی که با علی حاجی‌زاده ‌مقدم داشتیم، به مسیری که او از کودکی تا به حال پیموده، پرداخته‌ایم. مسیری که او از آمدنش راضی است؛ چراکه همیشه ‌دنبال آزادی عمل بوده و توانسته آن را در این مسیر به دست آورد و اکنون به‌عنوان مدیرعامل یک شرکت، در تلاش است این حق آزادی عمل را به دیگران نیز ارائه دهد.

علی حاجی‌زاده

علی حاجی‌زاده مقدم متولد فروردین‌ماه سال ۱۳۵۶ است و دوران تحصیل ابتدایی را در مدرسه «هدف» و وران دبیرستانش را در مدرسه نمونه‌ مردمی «خوارزمی» گذرانده است. حاجی‌زاده ‌مقدم سال ۱۳۷۴ کنکور داد و در رشته کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر قبول شد.

همان روز اولی که حاجی‌زاده مقدم برای معارفه به دانشگاه می‌رود، از دانشجویان سال بالاتر می‌شنود که امیرکبیر دانشگاهی است که مباحث سیاسی و فوق‌برنامه در آن پررنگ‌تر از درس است. به همین جهت او در اغلب برنامه‌های فوق برنامه و کارگاه‌های غیر درسی از جمله یادگیری موسیقی شرکت می‌کند. همچنین اتفاقات سیاسی را دقیق و با اشتیاق دنبال می‌کند. با توجه ‌به اینکه حاجی‌زاده مقدم در این دوران بیشتر به برنامه‌های جانبی دانشگاه می‌پرداخت، دورۀ کارشناسی او هفت سال طول کشید. از جمله همکاری در انتشار یک نشریه صنفی-علمی به نام «پویش».

عصر تراکنش ۶۶: «این نشریه هنوز هم وجود دارد و بچه‌های بعد از ما آن را ادامه داده‌اند. به طور هم‌زمان کار هم می‌کردم و دیگر وقتی برای درس‌خواندن باقی نمی‌ماند. برای مثال سایت «دانشکده عمران» در دانشگاه ما آگهی زد که یک نفر را به‌عنوان متصدی سایت یا مسئول کارگاه کامپیوتر می‌خواهد و من هم که رشته کامپیوتر بودم رفتم. در ترم دوم هنوز چندان کامپیوتر بلد نبودم ولی آنها هم کار خاصی نداشتند. فقط می‌خواستند برایشان داس نصب کنم، ویروس پاک کنم، آنتی‌ویروس بریزم یا سیستم‌هایی را که دانشجویان خراب می‌کردند، درست کنم. آنجا با ویندوز ۳/۱ آشنا شدم و بعداً هم برای اولین‌بار ویندوز ۹۵ را دیدم که برای نصب آن می‌بایست ۲۰ دیسکت را یکی‌یکی روی کامپیوتر می‌گذاشتیم تا نصب شود.»

در کارگاه کامپیوتر دانشکده عمران یکسری ورک‌استیشن لینوکسی قوی و گران‌قیمت از نوع Sun Spark وجود داشت که برای دانشجوهای دکترا استفاده می‌شد: «دانشکدۀ خودمان هم این دستگاه‌ها را داشت، ولی حتی حق نداشتیم قدم به آن اتاق بگذاریم، چه رسد به اینکه به دکمه‌هایش دست بزنیم. اینجا چون خودم مسئول کارگاه بودم و کمی هم یونیکس می‌دانستم، دستم باز بود و به دانشجوهای دکترا کمک می‌کردم. آنجا بود که زبان ساخت صفحات وب یا HTML را کشف کردم. این واقعاً یک کشف بود؛ یعنی به‌صورت شانسی سورسِ یک پیج را دیدم و ناگهان یک دریچه به رویم باز شد. یکسری دستورات را تغییر دادم و دیدم که نتیجه‌اش عوض شد و به‌مرور دستورات HTML را کشف کردم و برای آن کارگاه کامپیوتر یک سایت ساختم و بعد هم برای دانشکده و برای اساتید خودمان. بدین ترتیب بین استادان قدری محبوبیت پیدا کردم. خیلی درس نمی‌خواندم، ولی به‌عنوان کسی که در فعالیت‌های دانشجویی و نشریات فعال است و سایت هم می‌سازد، رابطۀ خوبی با بسیاری از استادان داشتم.»

پس از این تجربه‌ها مسیر کاری حاجی زاده مقدم به اینترنت و پروژه‌های نوآورانه در دنیای تکنولوژی نزدیک می‌شود. حاجی‌زاده مقدم بعد از فارغ‌التحصیلی در مقطع کارشناسی در سال ۱۳۸۱، با سه نفر از دوستانش برای یک شرکت چاپ دیجیتال یک راهکار پرینت آنلاین می‌نویسد و پس از این تجربه است که بیشتر با مفهوم «استارت آپ» آشنا می‌شود.

حاجی‌زاده مقدم  با رتبه ۳ در مقطع کارشناسی ارشد رشته جدید فناوری اطلاعات در دانشگاه صنعتی شریف قبول شد و  به طور هم‌زمان کار می‌کرد و در دانشگاه شهید رجایی درس می‌داد. در سال ۸۶ که درسش تمام شد، تغییر شغل داد و به حوزۀ بانکی وارد شد. پس از تجربه همکاری با بانک‌های سامان و آینده به‌تدریج، مباحث استارتاپی در بانک آینده جدی‌تر شد و بخشی از ساختمان بانک را به استارتاپ‌ها اختصاص دادند. در همین دوره حاجی زاده مقدم با چند استارت آپ همکاری کرده و به توسعه محصولات مختلفی کمک می‌کند.

تیم آدانیک هم به‌عنوان یکی از تیم‌های مستقر در فضای کار اشتراکی فینووا از سال ۱۳۹۲ با محصول مدیریت مالی شخصی «هدف» (آدانالس) شکل گرفت: «تیم اصلی آدانیک کسانی بودند که پیش از آن چند سال با هم کار کرده بودیم و بسیار هماهنگ و همراه و حرفه‌ای بودند.»

در سال ۱۳۹۳ آدانیک تبدیل به شرکت شد و حاجی‌زاده مقدم از سال ۱۳۹۵ مدیرعاملی آن را برعهده گرفت: «وقتی محصول موبایل‌بانک شرکتی «کیلید» عملیاتی شد یا محصول «کاریز» به‌عنوان بستر مدیریت کانال زیر بار رفت، نیاز به پشتیبانی بیشتر و پایداری بالاتری داشتیم. پس آن تیم به سمت شرکت شدن رفت و بعدها محصولات دیگری مثل «بومرنگ» (زیرساخت پلتفرم بانکداری باز فینوتک) و «کلون» (هویت کاربری یکتای مشتری) و بعدها «گمانیک» (تشخیص تقلب) و «شاکیلید» (سرویس هویت دیجیتال عمومی) را توسعه دادیم و در بانک‌های مختلف عملیاتی کردیم. از این حیث آدانیک از معدود شرکت‌هایی است که تجربه‌ اتصال محصولات خود به هسته‌های مختلف بانکی را دارد و بر همین اساس امروز به دنبال ساخت اولین سامانه بانکداری دیجیتال فرابانکی یا «مولتی‌بانک» در کشور است.»

علی حاجی‌زاده

علی حاجی زاده مقدم بر این عقیده است که داشتن نگاه چابک در دنیای امروز فناوری ضروری است و مهم‌ترین رمز چابکی، دادن خودمختاری است؛ یعنی دادن اهمیت و اختیار عمل به آدم‌ها به این معنی که آنها را پیچ‌ومهره ندانیم: «این را صرفاً به‌عنوان یک نکتۀ اخلاقی نمی‌گویم؛ گرچه اخلاقی هم هست ولی هیچ راهی نداریم جز اینکه انسان‌ها را با دید انسانی ببینیم و به تک‌تک آدم‌ها اهمیت بدهیم. باید شرکت و سازمان برای هر فردی، لباس متناسب با خودش را بدوزد. من از ابتدا به دنبال مدیریت از بالا در آدانیک نبوده‌ام و چه‌بسا خیلی از تصمیم‌گیری‌های فنی و غیرفنی و کارهای اصلی در تیم‌ها و با ابتکار عمل خود اعضای تیم انجام شده است.

نسخه کامل این گفت و گو را در شماره شصت و ششم ماهنامه عصر تراکنش بخوانید.

 


 

تدوین متن: ارژنگ طالبی‌نژاد

منبع: عصر تراکنش

میانگین آرا: 0 / 5. شمارش رای‌ها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *