بانکداری ابری: آینده‌ی صنعت مالی

بانکداری ابری در مسیر شکوفایی

طی چند سال گذشته، بانک‌ها و مؤسسات مالی نیز مانند سایر صنایع، استفاده از محاسبات مبتنی بر ابر را در عملیات روزانه خود به کار گرفته‌اند. با وجود تغییر فعلی بسیاری از بانک­‌ها به سمت بانکداری مبتنی بر ابر، برخی از مؤسسات مالی همچنان برای این تغییر دچار شک و تردید هستند.

بانکداری

اما بانکداری ابری چیست و چرا مؤسسات مالی نباید برای پیاده سازی آن عجله کنند؟ در این مقاله به بررسی مزایای بانکداری دیجیتال ابری می‌پردازیم.

بانکداری ابری چیست؟

بانکداری ابری به استقرار (و مدیریت) زیرساخت‌های بانکی به منظور کنترل هسته‌ی عملیات بانکداری مبتنی بر ابر و خدمات مالی بدون نیاز به سرورهای فیزیکی اختصاصی اشاره دارد. درواقع بانک ابری هر زیرساخت بانکی است که در فضای ابری وجود داشته باشد.

بانکداری ابری چگونه کار می‌کند؟

ارائه‌دهندگان خدمات ابری (CSP) مانند مایکروسافت، گوگل و آژور زیرساخت‌های ابری پیچیده را مدیریت می‌کنند و به بانک‌ها اجازه می‌دهند تا با پرداخت هزینه‌های مشخص از آن استفاده کنند. بسته به اندازه و بودجه هر شرکت، یک CSP می‌تواند ابرهای خصوصی، عمومی یا ترکیبی را ارائه دهد. برخی از مدل‌های استاندارد سرویس ابری عبارتند از:

Business Process-as-a-Service (BPaaS):خدماتی را ارائه می‌دهد که عملیات روزمره مانند بررسی صورتحساب‌ها و خدمات مربوط به منابع انسانی را پوشش می‌دهد.

Infrastructure-as-a-Service (IaaS): یک زیرساخت بانکی متمرکز (core banking) کامل را ارائه می دهد که عملیات تجاری و یکپارچه سازی نرم افزارها را مدیریت می‌کند.

Software-as-a-Service (SaaS) : نرم افزار بانکداری ابری را برای حسابداری، دسته­بندی صورتحساب‌ها، مدیریت ارتباط با مشتری و… ارائه می‌دهد.

Platform-as-a-Service (PaaS): یک پلتفرم بانکی متمرکز ابری برای توسعه برنامه‌ها و پایگاه داده ارائه می‌دهد.

بانکداری

مزایای استفاده از بانکداری ابری:

مقرون به صرفه بودن

هنگامی که زیرساخت بانکی خود را در فضای ابری میزبانی می‌کنید، مجبور نخواهید شد هزینه‌های سرور را پرداخت کنید. فروشنده خدمات ابری تعمیر و نگهداری را بر عهده دارد. در عوض، مؤسسه مالی شما فقط باید هزینه اشتراک پرداخت کند.

علاوه بر این، CSP‌های مدرن از مدل پرداخت به ازای هر استفاده بهره می­‌برند که گزینه‌ای مقرون به صرفه برای بانک‌ها در هر اندازه است.

سازگاری

هنگامی که خدمات بانکی شما بر روی ابر اجرا می شود، هنگام سازگاری سیستم مشکلی ایجاد نخواهد شد زیرا زیرساخت ابری روی همه پلتفرم ها کار می‌کند. در مقابل، سازمان‌های بانکی که به نرم‌افزارهای قدیمی متکی هستند ممکن است هنگام مدرن‌سازی زیرساخت‌های خود با مشکلات سازگاری مواجه شوند.

بانکداری

راحتی

اکثر بانک‌ها به دلیل راحت بودن استفاده از راه حل‌های بانکداری مبتنی بر ابر روی آورده‌اند. در همین زمان، CSP‌ها خدمات مدیریت داده را برای مدیریت فرآیندهای پیچیده در داخل بانک ارائه می‌دهند.

محبوبیت

در حال حاضر، آمازون، مایکروسافت، گوگل، علی‌بابا و هواوی بیش از 80 درصد از سهام بازار بانکداری ابری را در اختیار دارند، که نشان می‌دهد این غول‌ها از بانکداری مبتنی بر ابر حمایت می‌کنند.

با در نظر گرفتن این موضوع، سازمان‌های مالی می‌توانند هر CSP را که نیازها و بودجه آنها را برآورده می‌کند انتخاب کنند.

بانکداری

کشف تقلب

موسسات مالی نمی توانند هرگونه ناهنجاری در داده‌ها را تحمل کنند. سازمان شما برای محافظت از اطلاعات حساس کاربران در برابر مجرمان به سیستم‌های مدیریت داده‌های امن احتیاج دارد. با راه‌حل‌های بانکداری ابری، می‌توانید از بانک دیجیتال خود در برابر تقلب‌ها و هکرها محافظت کنید. راه‌حل‌های مبتنی بر فضای ابری همچنین می‌توانند به مؤسسات بانکداری دیجیتال کمک کنند تا ناهنجاری‌هایی مانند کلاهبرداری هویت و پول‌شویی را شناسایی کنند.

تجزیه و تحلیل

از آنجایی که ارائه‌دهندگان خدمات ابری راه حل‌های بانکی را با سیستم‌های مدیریت داده داخلی ارائه می‌دهند، بانک‌ها می‌توانند از گزارش دهی و تجزیه و تحلیل خودکار داده‌ها لذت ببرند.

بانکداری

سازگاری با محیط زیست

مدیریت عملیات بانکی به قدرت محاسباتی قابل توجهی نیاز دارد که بر محیط زیست تأثیر منفی می‌گذارد. اما با محاسبات ابری، می‌توانید زیرساختی سازگار با محیط زیست برای خدمات داخلی و خارجی خود برقرار کنید.

 


ترجمه و تلخیص: ارژنگ طالبی‌نژاد

منبع:Is Cloud Banking the Future of Banking

میانگین آرا: 0 / 5. شمارش رای‌ها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *