NFT

چگونه NFT ها دنیا را در سال 2022 تغییر می‌دهند؟

 پنج روند کلیدی متأثر از NFT ها

تغییر کامل به سمت دیجیتالی شدن به شکل گسترده‌ای با بازارهای دیجیتال و همچنین املاک مجازی تحت عنوان نام متاورس به ثمر می‌رسد. در کنار برجستگی روزافزون کریپتو و رشد [1]NFT ها (توکن های غیرقابل تعویض)، چشم انداز بازارهای مجازی، دارایی‌های دیجیتال و نحوه تعامل ما با یکدیگر در سال ۲۰۲۲ به شدت متفاوت از گذشته خواهد بود.

NFT

NFTها به سرعت در حال تبدیل شدن به برجسته ترین پرچمداران این تغییر هستند. در حالی که بازار جهانی NFT در سال ۲۰۲۰ فقط ۲۵۰ میلیون دلار بود، این مقدار در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۳ میلیارد دلار حجم معاملات رسید. هنگامی که WazirX بازار NFT خود را راه اندازی کرد، ۱۵۰۰۰ هنرمند و خالق اثر هنری حتی قبل از راه اندازی این پلتفرم برای پیوستن به آن درخواست داده بودند. آمیتاب باچان، سوپراستار شناخته شده هندی، اولین چهره عمومی هندی بود که مجموعه NFT خود را عرضه کرد. از آنجایی که NFTها روز به روز قوی‌تر می‌شوند، روندهای کلیدی و حائز اهمیت در خصوص NFT در سال ۲۰۲۲ را می‌توان در لیست زیر گنجاند:

جایگاه هنر

افزایش چشمگیر NFTها در دنیای هنر به ناچار بحث‌هایی را در مورد اینکه چه چیزی هنر را ارزشمند می‌کند، ماهیت مالکیت، و شاید مهمتر از همه، آنچه در سال ۲۰۲۲ و پس از آن انتظار داریم، برانگیخته است.

جذابیت هنر دیجیتال زمانی دوباره ظاهر شد که هنرمند دیجیتال Beeple’s Everydays: The First 5000 Days با شکستن رکورد ۶۹ میلیون دلار آمریکا به عنوان NFT، به فروش رفت. این به این دلیل است که با NFTها، برای اولین بار در تاریخ، می‌توان منشاء و مالکیت داده‌های دیجیتال را با استفاده از فناوری بلاک چین تأیید و ردیابی کرد.

NFT

به نظر می‌رسد که فروشNFTهای تکه تکه شده آثار هنری نقاشان برجسته دنیای واقعی، روند سال ۲۰۲۲ باشد؛ با NFTهای تکه تکه شده، سرمایه گذاری در دارایی‌های ارز دیجیتال که ارزش بالایی دارند، با کسری از هزینه ممکن می‌شود.

هنرمندان هندی نیز در عرصه هنر NFT سروصدای زیادی به پا کرده‌اند. در فوریه ۲۰۲۲ هنرمند گوبردهان اش[2] اولین حراج NFT را در کشورش برگزار کرد. روز به روز، طرفداران هنر و همچنین سرمایه گذاران بیشتری شروع به بررسی دقیق این صنعت/فرصت سالانه ۵۰ میلیارد دلاری می‌کنند.

شیرجه در دنیای متاورس

در سال ۲۰۲۱، “بازی” به عنوان دومین حوزه برجسته توسعه برای NFTها دیده شد. با بازی‌های مبتنی بر بلاک چین که به بازیکنان با دارایی‌های درون‌بازی پاداش می‌دهند، NFT‌ها عصر جدیدی را در بازی آغاز کرده‌اند، زیرا این نخستین باری است که گیمرها در واقع مالک دارایی‌های خود هستند و می‌توانند آنها را برای کسب سود در بازارهای NFT بفروشند.

NFT

 

Axie Infinity، با بهره گیری از NFT و ارزهای دیجیتال، یکی از محبوب‌ترین بازی‌های سال ۲۰۲۱ بود. حجم معاملات بازار NFT Axie از ۱ میلیارد دلار گذشت و تعداد بازیکنان فعال روزانه از ۱ میلیون نفر فراتر رفت. Axie همچنین شخصیت‌های خود را به توکن NFT تبدیل کرد و بازیکنان ملزم به خرید حداقل سه Axie NFT قبل از شروع به بازی کردن بودند.

حذف موانع سرمایه‌آوری

هر جا که مبالغ حیرت‌انگیز پول، سرمایه‌گذاران بزرگ و اقلام باارزش وجود داشته باشد، جایی نیز برای خیریه هست. با کنار آمدن جهان با مزایای توکن‌سازی، جمع‌آوری سرمایه به عنوان یک نتیجه بارز NFTها ظاهر شده است.

NFT

استفاده از قراردادهای هوشمند برای طراحی NFT با هدف اهدای خودکار پول در هر تراکنش به یک کار خیر، فرصت‌های خیریه بیشتری را باز می‌کند. فناوری بلاک چین، NFTها و الگوریتم‌های قرارداد هوشمند را با ارائه یک پایگاه داده شفاف و قابل ردیابی عمومی که تضمین می‌کند وجوه به سازمان‌های خیریه منتخب می‌رسد، ایمن می‌سازد. علاوه بر این، پرداخت‌های خیریه مبتنی بر کریپتو کارمزد تراکنش کمتری دارند.

 

جوامع اجتماعی

آیا اخیراً افزایش ناگهانی تصاویر پروفایل های اینستاگرام یا توییتر را مشاهده کرده‌اید که میمون، زرافه یا تصویری از یک حیوان عجیب الخلقه را به نمایش می‌گذارد؟ در ژانویه ۲۰۲۲ توییتر اعلام کرد که از این لحظه کاربران می‌توانند از NFTهای خود به عنوان تصاویر پروفایلشان استفاده کنند، این در حالی  بود که متا[3] تقریباً بلافاصله وارد این حوزه شده بود. برای غلبه بر مشکل «راست کلیک و ذخیره»، شبکه های اجتماعی نوعی نشان برای تمایز بین تصاویر آپلود شده و NFT‌های تأیید شده در کیف پول ارز دیجیتال کاربر ارائه می‌کنند.

این موضوع همچنین باعث ایجاد کلوپ ها و جوامع اجتماعی متاورس انحصاری شده است، برای دارندگان NFT یک هنرمند که وجه مشترک آن انجمن است.

NFT

اختلال در صنایع

با توجه به ویژگی کلیدی NFT در توکن سازی دارایی‌های مشهود، بسیاری از صنایع سنتی وجود دارند که در آینده نزدیک با اختلال بزرگی در بلاک چین مواجه می‌شوند.

موسیقی و فیلم دو نمونه از بزرگ‌ترین صنایعی هستند که از NFTها در جهت تغییر، تاثیر می‌پذیرند. شنوندگان می‌توانند موسیقی خود را روی پلتفرم‌های داخل و سراسر متاورس منتشر کنند و پاسخ دهند. NFTها در بلاکچین به مخاطبان با ارائه امتیازاتی مانند گوش دادن به آهنگ‌های تازه منتشر شده پاداش می‌دهند.

NFT

این درحالی است که استریم کردن[4] نیز به طور چشمگیری توزیع محتوا را چه در تجارت نمایش و چه در موسیقی متحول کرده است. NFTها کانال کاملاً جدیدی را برای بازاریابی، ارائه پروژه های فیلم و سریال‌های تلویزیونی و سرمایه‌گذاری جمعی بر روی آنها باز کرده‌اند.

[1] Non Fungible Token

[2] Gobardhan Ash

[3] Meta

[4] Streaming

 


 

تدوین متن: ارژنگ طالبی‌نژاد

منبع: Copyright © BloombergQuint

میانگین آرا: 0 / 5. شمارش رای‌ها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *