بلاک چین

چگونه بلاک چین در حال تغییر سیستم بانکی است؟

 راه‌هایی که بلاک چین می‌تواند از طریق آنها سیستم بانکی را متحول کند

بلاک چین در چند سال گذشته یک کلمه کلیدی بوده است و با توجه به اینکه پویایی بسیاری از صنایع را تحت تاثیر قرار می‌دهد، هیچ جای تعجب نیست. انتظار می‌رود فناوری بلاک چین، نه تنها در صنعت بانکداری، بلکه در بخش‌هایی مانند مراقبت‌های بهداشتی، دولتی، خرده‌فروشی و غیره، انقلابی در نحوه انجام تجارت ما ایجاد کند.

در اصل، بلاک چین یک دفتر کل توزیع شده از سوابق یا پایگاه‌های داده عمومی است که آشکارا بین کاربران متفاوت به اشتراک گذاشته می‌شود و یک رکورد غیرقابل تغییر از تراکنش‌های آنها ایجاد می‌کند. این تراکنش‌ها از نظر رمزنگاری ایمن هستند تا اطمینان حاصل شود که غیرقابل دستکاری باقی می‌مانند.

این فناوری پتانسیل بالایی برای اصلاح روش کار صنعت بانکداری و شفاف‌تر کردن، کارآمدتر کردن، ایمن‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر کردن آن دارد.

بلاک چین

در اینجا به روش هایی که از طریق آنها این فناوری می‌تواند آینده سیستم بانکی را تغییر دهد، اشاره شده است:

با تسریع نقل و انتقالات بین‌المللی

بلاک چین این پتانسیل را دارد که نقل و انتقالات بین‌المللی و تراکنش‌های پولی را سریع‌تر و مقرون‌ به‌ صرفه‌تر و همچنین شفاف‌تر و امن‌تر کند. در حال حاضر، هنگام انتقال پول از یک کشور به کشور دیگر، تراکنش‌ها می‌تواند چندین روز طول بکشد و افراد ثالث مختلفی را درگیر کند. این طرفین هر کدام سهم خود را از معامله می‌گیرند و این بدان معناست که تا زمانی که پول به مقصد می‌رسد، فرستنده ممکن است مقدار قابل توجهی از آن را از دست داده باشد. هم برای کسب‌وکارهای بین‌المللی و هم برای مصرف‌کنندگان، فناوری بلاک چین تراکنش‌های نظیر به نظیر را سریع‌تر و ساده‌تر می‌سازد که برای کسب‌وکارهای بین‌المللی و مصرف‌کنندگان بهره‌ورتر است.

بلاک چین

بلاک چین اساساً یک دفتر کل دیجیتال است که سابقه غیرقابل تغییری از تراکنش‌های بین دو طرف را فراهم می‌کند. رایانه‌های موجود در شبکه، هر تراکنش را قبل از اضافه شدن به بلاک چین تأیید می‌کنند و پس از تکمیل نمی‌توان آن را تغییر داد یا دستکاری کرد.

 با افزایش امنیت و کاهش تقلب

بلاک چین همچنین می تواند به حذف تقلب کمک کند زیرا یک مسیر حسابرسی واضح ایجاد می‌کند. همچنین دارای افزونگی‌های متعدد است، بنابراین تغییر هر گونه اطلاعات پس از بارگذاری در این شبکه تقریباً غیرممکن است.

شبکه بلاک چین توسط هزاران کامپیوتر نگهداری می‌شود، به این معنی که هیچ نقطه مرکزی وجود ندارد که هکرها بتوانند بدون به جا گذاشتن شواهدی به شبکه حمله کنند و داده‌ها را تغییر دهند. این جنبه از بلاک چین آن را در سناریوی جهانی کنونی جرایم سایبری و حملات گسترده باج افزار که می‌تواند اطلاعات حساس را به خطر بیندازد و صدها هزار دلار ضرر را برای قربانیان به همراه داشته باشد، بسیار ایمن می‌کند.

بلاک چین

 

با این حال، شما باید همچنان از ویندوز خود محافظت کنید و برای امنیت بیشتر از VPN استفاده کنید. شما همچنین باید به چک لیست باج افزار مراجعه کنید تا مطمئن شوید که در صورت قرار گرفتن در معرض یک حمله سایبری، با استراتژی مناسب برای امنیت آماده‌اید.

با کاهش هزینه ها برای بانک ها و مشتریان

بلاک چین قابلیت کاهش چشمگیر هزینه خدمات بانکی و بهبود کیفیت محصولات را دارد.

بلاک چین

امروزه مؤسسات مالی به دنبال راه‌هایی برای پیاده‌سازی فناوری‌هایی هستند که بتوانند مشکلات مرتبط با سرعت و هزینه را حل کند. هنگام استفاده از بلاک چین می‌توان برخی از وظایف را خودکار کرد. بلاک چین یک پایگاه داده توزیع شده است که امن، شفاف و به راحتی قابل پیاده سازی است. این ویژگی‌ها امکان خودکارسازی برخی از فرآیندهای مرتبط با فعالیت‌های بانکی (به عنوان مثال، پرداخت ها یا صدور وام) را فراهم می‌کند.

با کاهش خطای انسانی

گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد که خطاهای انسانی در حسابداری، ثبت سوابق و تطبیق یکی از دلایل اصلی تقلب است. از نظر عملیات امنیتی نیز، این موضوع اغلب یک خطای انسانی غیر عمد یا سهل‌انگاری ساده است که به مسائل امنیتی گسترده سایبری تبدیل می‌شود.

بلاک چین

بلاک چین یک روش خودکار برای ثبت تراکنش‌ها دارد که بعداً نمی‌توان آن را تغییر داد. با استفاده از این فناوری، بسیاری از فرآیندهای دستی به تدریج حذف می‌شوند و در نتیجه خطاهای انسانی کاهش و کارایی بهبود می‌یابد و از اثرات تهدیدات سایبری کاسته می‌شود.

با تسهیل وام‌دهی برای وام دهندگان و وام گیرندگان

وام بخشی جدایی ناپذیر از بانکداری است. علاوه بر اینکه برای مشتریان شرکتی و خرده فروشی ضروری است که نقدینگی خود را حفظ کنند یا توانایی پرداخت پول نقد مورد نیاز خود را داشته باشند، وام‌دادن یکی از محرک‌های درآمد بانک‌ها نیز هست. این بدان معناست که بانک‌ها ناچارند این کار را به درستی انجام دهند.

بلاک چین

با استفاده از فناوری بلاک چین، وام دادن به تدریج آسان‌تر می‌شود زیرا معاملات به صورت آنی تسویه حساب می‌شود. این می‌تواند به جلوگیری از مشکلاتی مانند هزینه مضاعف و پیش پرداخت کمک کند.

با حذف بالقوه واسطه‌ها و کمیسیون‌ها

بلاک چین به افراد اجازه می‌دهد تا با استفاده از سابقه تراکنش‌هایی که در دفتر کل مشترک نگهداری می‌شود، مستقیماً با یکدیگر تجارت کنند. این امر نیاز به واسطه‌ها مانند بورس و بانک‌ها را از بین می‌برد.

بلاک چین

اگر بانک‌ها از چرخه خارج شوند، آسیب قیمت سهام آنها اجتناب‌ناپذیر است. اما برای واسطه‌هایی مانند بورس‌ها که خدمات ضروری را برای معاملات سهام ارائه می‌کنند، چندان واضح نیست. آنها ممکن است هنوز نقشی در تامین نقدینگی و امنیت سیستم‌های مالی مبتنی بر بلاک چین داشته باشند، اما روزهای نقدینگی کارمزد کارگزاران احتمالاً به زودی با ظهور فناوری بلاک چین به پایان خواهد رسید.

از طریق موارد استفاده چندگانه

بلاک چین را می‌توان در هر حوزه‌ای از رای دادن گرفته تا قراردادهای تجاری استفاده کرد. این یک سیستم ضبط است که هیچ مرجع متمرکزی ندارد، که این موضوع عملاً هک کردن و دستکاری آن را غیرممکن می‌کند. اطلاعاتی که در یک سیستم بلاک چین نگهداری می‌شود در شبکه وسیعی از رایانه‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود و داده‌ها را نمی‌توان تغییر داد مگر اینکه اکثر رایانه‌های موجود در شبکه  (نصف + ۱ یا بیشتر) توافق کنند که باید تغییر کند.

بلاک چین

و موضوع آخر

فناوری بلاک چین به آرامی اما مطمئناً راه خود را به سمت صنعت بانکداری و خدمات مالی باز می‌کند. همچنین می‌تواند امنیت کلی بخش بانکی را متحول سازد. از حواله‌ها گرفته تا معاملات اوراق بهادار تا پرداخت‌های فرامرزی، فناوری بلاک چین تأثیر زیادی بر نحوه انجام تراکنش‌های بین‌المللی و ایمن نگه‌ داشتن دارایی‌های دیجیتال خواهد داشت.

 


تدوین متن: ارژنگ طالبی‌نژاد

منبع: How Blockchain Is Changing the Banking System

میانگین آرا: 0 / 5. شمارش رای‌ها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *