بانکداری ابری

چالش‌­های بانکداری ابری

برخلاف چشم‌انداز روشن راه حل‌های بانکداری متمرکز ابری (هسته بانکداری مبتنی بر ابر)، چالش‌های این مدل بسیار زیاد است. در ادامه برخی از این چالش‌ها را بررسی می‌کنیم:

آیین‌نامه‌ها (مقررات):

بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی باید از دستورالعمل‌های نظارتی مختلف محلی و جهانی در مورد اشتراک‌گذاری و استفاده از داده‌ها پیروی کنند. در حالی که هر کدام از ارائه دهندگان خدمات ابری مجموعه متفاوتی از قوانین را ارائه می دهند که با مکن است با مقررات مالی تعیین شده در تضاد باشد.

در نتیجه، بانک‌ها می‌بایست حقوقدان‌های حرفه‌ای را استخدام کنند تا تناقضات این مقررات را پیدا کرده و برای جلوگیری از جریمه‌های حقوقی، بتوانند فعالیت‌های خود را به قوانین وضع شده ارجاع دهند.

بانکداری ابری

در اینجا نقل قولی از مدیر عامل بانک لندن که توسط مدیر کل کلودرا، دکتر ریچارد هارمون گزارش شده است را می‌خوانیم:

«بانکداری در فضای ابری، بزرگترین و قابل توجه‌ترین صنعت مالی تنظیم شده در جهان است که بر روی یک زیرساخت کاملاً غیرقانونی اجرا می شود.»

این دیدگاه استانداردهای نظارتی متضاد را در مدیریت راه‌حل‌های بانکداری ابری نشان می‌دهد.

امنیت:

با وجود وعده‌های امنیتی و حفظ حریم خصوصی، داده‌های حساس کاربران و شرکت‌ها در فضای ابری همچنان در معرض مخاطره و تهدید است. شرکت‌های بزرگی همچون گوگل هم به خاطر فروش داده‌های کاربران برخلاف استانداردهای مطابقت با GDPR بدنام شده‌­اند.

انتقال داده‌ها:  

جابجایی کل معماری یک وظیفه مهم است که اکثر شرکت ها در انجام آن با مشکل مواجه هستند. Bloor Research مطالعه‌ای را انجام داد که نشان داد 38 درصد از تمام تلاش‌های انتقال داده‌ها به فاجعه کامل ختم می‌شود. اگر سازمان شما قصد دارد که از نرم‌افزارهای قدیمی به سیستم‌های جدید مهاجرت کند، پیدا کردن کارشناسان واجد شرایط برای انجام محاسبات ابری به یک دردسر خطرناک تبدیل می‌شود. علاوه بر این، انتقال خدمات بانکداری ابری بسته به اندازه بانک و زیرساخت های زیربنایی ممکن است چندین ماه طول بکشد. تکنسین‌های ناکارآمد این انتقال، می‌توانند عملیات بانکی را به طور قابل توجهی مختل کنند.

بانکداری ابری

خطرات برون سپاری:

اگر یک بانک یک بخش فناوری اطلاعات آموزش دیده مناسب برای پیاده سازی هسته بانکداری ابری نداشته باشد، باید فرآیندهای انتقال داده‌ها را برون سپاری کند که خطرات امنیتی بسیاری را به همراه دارد. برون سپاری به این معنی است که بانک کنترل کل معماری بانکداری را به شخص ثالث واگذار می کند. با انجام این کار، بانک یا مؤسسات مالی اطلاعات کاربران خود را به خطر می اندازند.

خطای انسانی:

اگرچه بیشتر بانک‌های ابری مدرن به الگوریتم‌های خودکار متکی هستند، اما همچنان انسان‌ها کدها را می‌نویسند و زیرساخت اصلی را جمع‌آوری می‌کنند. اسکای نیوز گزارش داده است که “کد نویسی نامرتب” بیش از 1 میلیون نقطه ضعف را در زیرساخت نرم افزاری ایجاد می‌کند که هکرها می توانند از آن‌ها سوء استفاده کنند. علاوه بر این، یک قطعه کد نامرتب و مشکل‌دار می تواند کل زیرساخت ابری را هنگام ایجاد یک پلت فرم نئوبانک از بین ببرد. بنابراین، شما هرگز نمی توانید برای بی‌دقتی نیروی انسانی و اینکه چگونه بر عملکرد بانک شما تأثیر می گذارند، نظارت دقیق کنید.

شرایط غیر قابل پیش بینی:

جدا از خطاهای انسانی، شرایط غیر قابل پیش بینی هر عملیات، می‌تواند راه حل‌های بانکداری ابری را زیر سؤال ببرد. از کار افتادن سرور و حملات سایبری می‌تواند برنامه را غیرقابل استفاده کند. از آنجایی که شما هیچ کنترلی بر زیرساخت مشتریان خود ندارید، سازمان شما تا زمانی که مشکل را برطرف نکند در بلاتکلیفی کامل باقی خواهد ماند.

بانکداری ابری

نکته‌ای مهم درباره بانکداری ابری

آینده بانکداری در سیستم‌های مبتنی بر ابر است و مشارکت غول‌های فناوری مانند گوگل، مایکروسافت و آمازون این واقعیت را تثبیت می کند. اما قبل از بهره‌مندی از راه‌حل‌های بانکداری ابری لازم است چالش‌ها، مزایا و هزینه‌های صورت‌حساب بررسی شوند. از طرف دیگر، لازم است بانک‌ها و مؤسسات مالی روی راهکارهای بانکداری دیجیتال متناسب با نیازهای بانکی خود سرمایه گذاری کنید.

بانکداری ابری

به این ترتیب، یک زیرساخت بانکی پدیدار خواهد شد که تمام مقررات صنعت و استانداردهای انطباق را رعایت می‌کند. علاوه بر این، کنترل مطلق بر تجزیه و تحلیل داده‌های بانکی، ارزیابی ریسک و عملیات روزانه به دست خواهد آمد.

 


ترجمه و تلخیص: ارژنگ طالبی‌نژاد

منبع:Challenges of cloud-based banking 

میانگین آرا: 0 / 5. شمارش رای‌ها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *