بانکداری شرکتی

بانکداری شرکتی؛ آنچه لازم است بدانیم

بانکداری شرکتی چیست؟

بانکداری شرکتی زیرمجموعه‌ای از بانکداری تجاری است که طیف وسیعی از خدمات بانکی را فقط به شرکت‌های بزرگ ارائه می‌کند. این خدمات شامل ارائه اعتبار، تسهیلات مدیریت نقدی و … هستند.

بانکداری شرکتی

سرویس‌های بانکداری شرکتی

  • اعتبار: وام‌ها و محصولات اعتباری مرتبط فقط به مشتریان شرکتی ارائه می‌شود. تسهیلات اعتباری بیشترین سهم از سود بانک‌های تجاری را تشکیل می‌دهند. نرخ‌ بهره‌های اعمال شده بر وام‌ها به دلیل میزان ریسک رایج در اعطای وام به مشتریان شرکت‌ها به میزان قابل توجهی بالا است.
  • خدمات خزانه داری: خدمات خزانه داری توسط شرکت ها برای مدیریت سرمایه در گردش مورد نیاز خود استفاده می شود. چنین خدماتی برای شرکت‌های چندملیتی بسیار مهم هستند زیرا تبدیل ارز را تسهیل می‌کنند.
  • تأمین مالی مورد نیاز برای دارایی‌های ثابت: خدمات تأمین مالی مورد نیاز برای دارایی‌های ثابت، برای شرکت‌های درگیر در صنایع مانند حمل و نقل، فناوری اطلاعات و تولید ماشین آلات سنگین بسیار اهمیت دارد. بانک‌ها وام‌ها و قراردادهای اجاره را برای خرید تجهیزات، ماشین آلات و غیره تسهیل می‌کنند.
  • خدمات کارفرمایان: بانک‌ها خدماتی همچون انتخاب طرح‌های بازنشستگی و طرح‌ مراقبت‌های بهداشتی و همچنین تسهیلات حقوق و دستمزد را برای کارکنان خود ارائه می‌کنند.
  • خدمات تجاری: بانک ها همچنین خدماتی مانند تجزیه و تحلیل داده‌ها، تجدید ساختار بدهی و حقوق صاحبان سهام، تجزیه و تحلیل دارایی‌های واقعی و غیره را ارائه می‌دهند. خدمات دیگری که برای مشتریان شرکت‌ها اهمیت دارد شامل خدمات مدیریت دارایی و پذیره نویسان برای عرضه اولیه عمومی (IPO) و غیره است. این خدمات توسط بازوی بانکداری سرمایه گذاری انجام می شود. بانکداری سرمایه گذاری و بانکداری شرکتی طبق مقررات قانون گلس-استگال از هم جدا شده‌اند.

بانکداری شرکتی

ویژگی‌های بانکداری شرکتی

  • تنوع مشتریان: واحد بانکداری تجاری یک بانک، معمولاً به مشاغل کوچک تا متوسط و شرکت‌های بزرگ خدمات می‌دهد.
  • قدرت و اختیار: حساب‌های بانکی شرکتی تنها پس از توافق هیئت مدیره شرکت قابل افتتاح است. خزانه‌دار شرکت معمولاً با یک رأی رسمی یا یک تصمیم شرکتی حساب های شرکتی را باز می‌کند.
  • مسئولیت: از آنجایی که شرکت‌ها طبق قانون به عنوان اشخاص حقوقی جداگانه شناخته می‌شوند، کلیه موجودی حساب‌های شرکت متعلق به شرکت است و نه اعضای هیئت مدیره. این به معنای استقلال حساب‌های شرکت از یک فرد خاص یا هیئت مدیره است. همچنین بیانگر آن است که طلبکاران شخصی هیئت مدیره حق دریافت مندرجات حساب شرکتی شرکت را ندارند.
  • ارزیابی اعتبار: گردش حساب شرکت بخشی از تاریخچه اعتباری یک شرکت است. این بر ارزش گذاری و قیمت سهام شرکت، نرخ‌های بهره قابل اعمال برای وام‌های اعطایی به شرکت و … تأثیر می‌گذارد.
  • تخصص بانکداران: مدیریت در بانکداری شرکتی نیارمند درجه‌ای از تخصص در این صنعت است. بنابراین، بانکداران شرکتی حقوق بسیار خوبی دارند. JP Morgan Chase، Bank of America Merrill Lynch و Goldman Sachs برخی از بزرگترین بانک‌های تجاری در جهان هستند.

کیلید: راهکاری برای بانکداری شرکتی

کیلید ابزار مدیریت گردش کار چند امضایی برای شرکت‌های کوچک و متوسط است که گوشی هوشمند را جایگزین چک و اثر انگشت را جایگزین امضای مشتری کرده است. بنابراین مدیران نیازی به حضور دائمی در شرکت برای انجام عملیات بانکی ندارند. کیلید به راهبر شرکت امکان مدیریت دسترسی کاربران (امضاداران و سایر افراد) را به حساب‌های شرکت می‌دهد.

بانکداری شرکتی

کیلید با در اختیارگذاری سادگی و سرعت به شرکت‌ها و بانک‌ها می‌تواند به مشتریان کمک کند که علاه بر انجام امور مالی روزانه، فرایندهای شرکتی خود را نیز با سرعت و سهولت بیشتر انجام دهند.

 


ترجمه و تنظیم: ارژنگ طالبی‌نژاد

منبع: Corporate Banking

 

میانگین آرا: 5 / 5. شمارش رای‌ها: 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *