گمانیک چیست؟

  • سامانه پایش تراکنش‌های مشتری و تشخیص موارد غیرعادی
  • دارای قابلیت تشخیص هوشمند ناهنجاری در تراکنش
  • دارای قابلیت محاسبه ریسک موجودیت‌های بانکی (برای کمک به تصمیم‌گیری بانک در مورد مشتریان)
  • با قابلیت محوریت تمام موجودیت‌ها حول اشخاص حقیقی یا حقوقی
  • دارای زیرساخت ایجاد فرایندهای آنلاین (قابلیت زیرساخت پردازش سریع)
  • تشخیص تغییر غیرعـادی در تراکنش‌های مشتری و اعلام آن به بانک
  • اعلام مواردی چون پایانه‌ها و پذیرنده‌ها و کارت‌های با تراکنش‌های مشکوک به بانک
  • امکان مقایسه رفتار یک مشتری با رفتار مشتریان مشابه و رفتار گذشته خود مشتری
  • امکان تغییر میزان حساسیت گمانیک در بررسی تراکنش‌ها 

امکانات گمانیک

ورودی‌ها و خروجی‌ها

  • امکان اتصال به هر نوع زیرساخت پایگاه داده
  • امکان اتصال به وب سرویس
  • امکان استفاده از داده‌های فایلی
  • جنرال دیدن ماژول‌های ورودی و خروجی
  • تعریف موجودیت بر اساس داده‌های ورودی
  • پردازش و پالایش ابعاد و ویژگی‌های هر موجودیت در مرحله واکشی داده‌ها از منابع زیرساخت
  • ذخیره‌سازی نتیجه‌ پردازش‌ها برای استفاده در مراحل بعدی
  • یکپارچه‌سازی موجودیت‌ها حول هویت فردی (مشتری، کارمند شعبه یا ستاد)
  • خروجی‌ قابل نمایش و دسترسی‌پذیر از طریق داشبورد
  • خروجی به صورت API
  • خروجی داده‌ها به صورت مستقیم از روی پایگاه داده

زیرساخت‌ها و منابع پایه داده

  • دسترسی به پایگاه‌های داده مربوط به تراکنش‌ها یا هر مجموعه‌ای که می‌بایست مورد پایش قرار بگیرد. به عنوان مثال دسترسی به داده‌های تراکنش‌های کارتی، تراکنش‌های حسابی، اطلاعات حساب‌ها و کارت‌ها و اطلاعات مشتریان.
  • در مورد کاربران ستادی، اطلاعات دیگری مانند داده‌های مربوط به فعالیت‌های سیستمی مورد نیاز است.

موجودیت‌های خروجی

  • موجودیت‌ها انواع متفاوتی دارند شامل کاربران شعبه، کارکنان ستادی، مشتریان و موجودیت‌های بانکی مانند کارت و حساب و موارد دیگر است.
  • هر موجودیت دارای داده‌های پایه‌ای و ابعاد و ویژگی‌های محاسباتی است که مبنای پالایش داده‌ها و تعریف قواعد قرار می‌گیرند.
  • موجودیت‌های ایجاد شده در سامانه به صورت سلسله مراتبی به یکدیگر متصل می‌شوند. به عنوان مثال کارت به حساب یا شخصی متصل است. که سلسله مراتب آن کارت، حساب، شخص است. تسهیلات و ضمانت‌نامه نیز به حسابی متصل‌اند.

سایر بخش‌ها و امکانات

این بخش‌ها به تفصیل در مستند فنی موجود در بالای صفحه شرح داده شده است.

  • داشبورد قواعد
  • گزارش قواعد
  • گزارش موجودیت‌ها
  • داشبورد موجودیت
  • گزارش مشتریان
  • داشبورد مشتری (شخص)
  • مدیریت قواعد
  • مدیریت برچسب‌ها
  • مدیریت فایل‌ها
  • استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی برای تشخیص ناهنجاری
  • امکان تعریف کاربر با سطوح کاربری متفاوت
  • پنل مانیتورینگ

صحت سنجی خروجی
صحت سنجی قواعد بر اساس بررسی متخصصان بانکی طی دوره راه‌اندازی انجام می‌گردد. تا کنون گمانیک مورد تایید کارشناسان و متخصصان بانک‌ آینده بوده است و هم‌اکنون سامانه گمانیک به صورت عملیاتی در بانک آینده بهره‌برداری می‌شود. خروجی‌های سامانه برای گزارشات مدیریتی توسط کارشناسان، از طریق پنل مدیریتی سامانه تنظیم می‌شود و مبنای اقدامات بازدارنده و پیش‌برنده قرار می‌گیرد.