مدیریت ریسک

تشخیص تقلب و ناهنجاری در داده‌های مالی

منظور از تشخیص تقلب و ناهنجاری چیست؟

تشخیص تقلب و ناهنجاری Anomaly and Fraud Detection در واقع یافتن الگوهای مورد نظر (غیرطبیعی، استثناها، ویژگی‌ها، و غیره) است که از رفتار مورد انتظار در مجموعه داده‌ها منحرف شده است. با توجه به این تعریف، شایان ذکر است که تشخیص ناهنجاری، بسیار شبیه به حذف نویز و تشخیص موارد غیرمعمول است.

تشخیص ناهنجاری چگونه عمل می‌کند؟

تشخیص ناهنجاری یا Anomaly Detection  الگوهای موجود در یک مجموعه اطلاعات داده شده را با داده‌های استاندارد از پیش تعیین شده مقایسه می‌کند. پایش تراکنش‌های مشتری و تشخیص موارد غیرعادی و تشخیص هوشمند ناهنجاری در تراکنش از جمله مواردی است که در تشخیص ناهنجاری‌های مالی حائز اهمیت است.

سامانه تشخیص ناهنجاری و تقلب در داده‌ها: «گمانیک»

سامانه مدیریت ناهنجاری گمانیک با به کارگیری تکنولوژی‌های هوش مصنوعی و پردازش توزیع‌ شده و سریع، و همچنین زیرساخت نگهداری و پردازش کلان‌داده‌ها، به ابزاری توانمند برای شناسایی ریسک‌ها و ناهنجاری‌ها، به خصوص در حوزه‌ی بانکی تبدیل شده است. زیرساخت پردازش داده‌ی کلان گمانیک امکان آنلاین‌سازی پردازش‌ها را فراهم می­‌کند. همچنین این سامانه با پایش تراکنشهای مشتری و تشخیص موارد غیر عادی و همچنین قابلیت تشخیص هوشمند ناهنجاری در تراکنش‌­ها، امکانات گسترده‌­ای را در اختیار کاربران قرار می­‌دهد. هدف از خلق این سامانه خلق ارزش افزوده از داده‌های‌ خام بانکی و مدیریت ریسک بوده است.


تهیه و تنظیم: ارژنگ طالبی‌نژاد

میانگین آرا: 0 / 5. شمارش رای‌ها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *